Dirk Broekharst

๐——๐—ถ๐—ฟ๐—ธ ๐—•๐—ฟ๐—ผ๐—ฒ๐—ธ๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐˜€๐˜
rol/ functie: componist muziek bij de theaterproductie en gitarist
๐— ๐˜‚๐˜‡๐—ถ๐—ฒ๐—ธ ๐—ถ๐—ป ๐—–, ๐—˜ ๐—ฒ๐—ป ๐—”, ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—บ ๐—–๐˜‚๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ
๐—•๐—ถ๐—ท ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—น๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—–๐˜‚๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐˜€๐—ฝ๐—ฒ๐—น ๐—ธ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ธ๐˜ ๐—ถ๐—ป ๐˜€๐—ฒ๐—ฝ๐˜๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ โ€˜๐—บ๐—ถ๐—ฑ๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐˜€๐—ฒโ€™ ๐—บ๐˜‚๐˜‡๐—ถ๐—ฒ๐—ธ. ๐—–๐—ผ๐—บ๐—ฝ๐—ผ๐˜€๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜€ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐——๐—ถ๐—ฟ๐—ธ ๐—•๐—ฟ๐—ผ๐—ฒ๐—ธ๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐˜€๐˜ ๐˜‚๐—ถ๐˜ ๐—ฅ๐—ต๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป.
๐—ง๐—ผ๐—ฒ๐—ป ๐—ฟ๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐˜‚๐—ฟ ๐—๐—ฎ๐—ป ๐—•๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐˜‚๐˜‡๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐—ป๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—น๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜‡๐—ผ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐—ธ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐——๐—ถ๐—ฟ๐—ธ ๐—•๐—ฟ๐—ผ๐—ฒ๐—ธ๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐˜€๐˜ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ปย ๐—บ๐—ผ๐—ผ๐—ถ๐—ฒ ๐˜‚๐—ถ๐˜๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ถ๐—ป๐—ด.
โ€˜Ik had nog nooit muziek bij een toneelstuk gecomponeerd en dacht, net als Pipi Langkous, ik heb het nooit gedaan dus ik zal het wel kunnen.โ€™ Jan Beeren gaf hem aan waar hij muziek in het spel wilde, hoelang, in welke sfeer, angstig, vrolijk of
spannend. Muziekstukken van 15 seconden tot de langste van drie minuten. โ€˜Die regisseur is knettergoedโ€™, zegt Broekharst. โ€˜Hij had al een visie klaar, ik dacht prima, dat hoef ik niet te bedenken.โ€™
Ik begon te componeren en wat ik had liet ik hem horen. Muziekinstrumenten uit die tijd waren mogelijk fluit, luit en een slaginstrument. Die klanken speelde ik in op mijn keyboard. Zo hoorde Jan Beeren hoe het klonk. Hij was het meestal met mijn keuze eens.โ€™ Fluitistes en een percussionist spelen de composities en dat wordt opgenomen. Live is leuker, maar dan moeten muzikanten zes voorstellingen vooral wachten voor in totaal 10 tot 12 minuten muziek per voorstelling. Uit de tijd van de Volksverhuizingen en van Cunera, is geen muziek bewaard gebleven. Hoe kom je aan de melodieรซn? Dirk Broekharst: โ€˜Na de bijeenkomst met Jan Beeren liep ik โ€™s avonds naar huis en
kreeg ik een muziekje in mijn hoofd, zeg maar โ€˜middeleeuwseโ€™ muziek. Een melodie in C, E en A, net als in de naam Cunera. Zoiets geeft houvast en dat is goed om jezelf op gang te krijgen. Het is nu klaar, maar het kostte wel een half jaar tijd, een echte compositie.โ€™